Dutch Gas Balloon Team

Live Tracking

Team NED 01 veilig geland in Meurcourt Frankrijk - Team NED 01 safely landed in Meurcourt France19-09-2016

In de middag bleek dat er wat technische problemen waren, waardoor het verbruik van ballast hoger was dan normaal.
Dit is erg ongebruikelijk gedurende de dag, waarbij de zon ook voor aanwarming van de ballon zorgt. Het aflevelen bleef hiermee een continu probleem. De keuze voor een veilige landing kon nu nog gemaakt worden. 

Uiteraard zou een veilige landing, na een Alpen oversteek op een hoogte van 17000 voet in het geding kunnen komen door een tekort aan ballast.

Aan het begin van de avond zijn Rien en Ron veilig geland in Meurcourt, Frankrijk. Ze zijn uiteraard enorm teleurgesteld.

 

During the day there were some technical problems which caused a higher consumption of ballast than normally. This is very unusual during the day because the sun is doing its work getting the gasballoon to stabilize.

We don't have enough ballast to cross the Alps at 17000 ft. We are risking then shortish of ballast for a save landing.

At the beginning of the evening are Rien and Ron landed safely in Meurcourt, France. They are obviously extremely disappointed.

Update na de 1ste nacht / Update after the 1st night19-09-2016

Onder goede weersomstandigheden zijn Rien en Ron in de nacht van zondag op maandag opgestegen vanuit Gladbeck. Als 7e vertrekkende ballon werd onder het afspelen van het Wilhelmus om 00.14 uur het luchtruim gekozen. Het grootste deel van de nacht is gevaren op zo’n 2500 ft (800 m) met een snelheid van 12 kts (20 km/h). De wind bracht de ballon daarbij in de richting van het noorden van Luxemburg. Op dit moment (08.00 uur) stijgt de ballon naar de nieuwe hoogte van 9000 ft. Daarbij zal de koers nog meer naar het zuiden komen te liggen en neemt de snelheid toe tot ca 20 kts.

 

Rien and Ron have taken off from Gladbeck last night under good conditions. They were the 7th balloon to take off and the Dutch national anthem was played while taking off. Most of the night they stayed at an altitude of 2500 ft (800 m) with a speed of 12 kts (20 km/h). The wind was taking the balloon towards the north of Luxembourg. Currently (08.00 hrs) the balloon is climbing to the new desired altitude of 9000 ft. This will change the heading more towards the south and will also increase the speed to about 20 kts.

Dusseldorf Airport by night... Picture taken from the PH-KTS19-09-2016

Wat een prachtig gezicht om Dusseldorf Airport van boven (en ook nog in het donker) te zien...

 Great view to see Dusseldorf Airport from above (and in dark)...

Launch at 00.14 local time19-09-2016

Het was even wachten op klaring van de luchtverkeersleiding. Maar uiteindelijk kon de eerste ballon (GER02) om 23:53 uur lokale tijd opstijgen. Het ging allemaal erg voorspoedig en Rien en Ron waren ook snel aan de beurt. Na de loting van donderdag kwam een 7e startplek naar voren. Het nationale volkslied "Het Wilhelmus" werd gespeeld en door de vele Nederlandse fans ook uit volle borst meegezongen.

Clearance from air traffic control kept us waiting. But in the end the first balloon (GER02) took off at 11:53 pm local time. It all went very prosperous and it was Rien and Ron turn to follow soon. After the launch drawing sequence of Thursday in the openingceremony 7th place to start would be for the PH-KTS. The national anthem "the Wilhelmus" was played and song by the many Dutch fans.

Meteoroloog / Meteorologist Ab Maas shows latest trajectories to Rien19-09-2016

Ab Maas, de meteoroloog uit het Nederlandse gasballon team PH-KTS laat de laatste trajectorieen zien aan Rien. Ab zal de komende uren de weerscondities nauwlettend in de gaten houden.

Ab Maas, the meteorologist from the Dutch gasballoon team PH-KTS shows the latest details on the trajectories to Rien. Ab will keep a close eye on the weather conditions in the hours to come.

Rien en Ron klaar voor vertrek / ready for for take-off19-09-2016

Om 21:00 uur was nog de laatste pilotenbriefing. Het grondteam maakte de laatste details aan de gasballon in orde. Het regenscherm werd nog bevestigd en nog wat lekkernijen werden door Alette en Diane aan boord gebracht. Rien en Ron oogden zichtbaar ontspannen bij de laatste fotoshoot alvorens zij aan boord gingen.

Last pilotbriefing at 21:00. Groundcrew prepared last details on the gasballoon. Rainshield was attached and some delights and good snacks were brought on board of the basket by Alette and Diane. Rien and Ron appeared visibly relaxed in the last pictures made before they stepped on board.

Bijna klaar voor het vullen / Almost ready to fill the balloon18-09-2016

De grondbemanning heeft de ballon zo goed als klaar. Het wachten is nu op het vullen van de ballon.

Groundcrew has prepared the balloon and is waiting for the moment the balloon will be filled.

Nu is het echt begonnen / Preparations really started now18-09-2016

En dan is het nu toch echt begonnen. De gasballons worden uitgepakt en de bottom-ends worden klaargemaakt. Daarna zullen de gasballons gevuld gaan worden.

Preparations really started! Gasballoons and bottom-ends are prepared now and they will be filled one by one.

It's sunday... Briefing 18-09-2016

De laatste details worden doorgesproken evenals de stand van zaken rondom de weerscondities.

Last details from General Briefing. Last weather forecast is an important subject in this General Briefing.

Weersituatie een dag voor de start / Weather situation one day before take off17-09-2016

Met nadering van de voorgenomen start van morgenavond wordt de weersituatie wat duidelijker en kunnen we op zoek naar de mogelijkheden om Rien en Ron zo ver mogelijk van Gladbeck te krijgen. Daarbij is het vermijden van slecht weer een van de peilers waarop de beslissingen gebaseerd zijn. De trajectoriën zijn vrij eenduidig, op elke hoogte brengt de wind de ballonnen in de richting van de Alpen. Een lastige situatie want de Alpen kruisen kost veel ballast en deze mijden door aan te sturen op een iets westelijkere koers brengt de ballon in de richting van het Rhônedal waar een krachtige Mistral heerst. Boven de Middellandse Zee draait de wind wel weer naar west waardoor de ballonnen richting Italië en uiteindelijk de Balkan of Griekenland zouden kunnen komen. Echter is het weer boven Italië erg onstabiel en wordt er veel onweer en regen verwacht. Kortom een lastige weersituatie welke de nodige aandacht vergt om de juiste beslissingen te kunnen nemen.

With the planned start of tomorrow evening the weather situation is becoming clearer by the minute enabling us to to look for the best opportunities to get Rien and Ron as far away from Gladbeck as possible. Avoiding bad weather is one of the key issues on which the decisions are based. The trajectories are pretty consistent, every altitude will bring the balloons towards the south. A difficult situation because crossing the Alps will cost a lot of ballast, while a more westerly heading will take them to the Rhône valley where a strong Mistral wind prevails. Above the Mediterranean wind direction will change again making Italy and the Balkans / Greece possible goals. The weather above Italy however is very unstable where thunderstorms can easily develop and heavy rains are expected. In short a difficult weather situation where many pieces of the puzzle still have to be laid.

Fotoshoot pilots Coupe Aéronautique Gordon Bennett 201615-09-2016

Na afloop van de openingsceremonie nog even een groepsfoto met de 48 piloten van de 24 gasballonnen.

After the openingceremony a grouppicture was made of the 48 pilots of the 24 gasballoons.

Loting / Drawing Launch Sequence15-09-2016

Vanavond was eveneens de loting. Rien en Ron hebben een 7e startplek aanstaande zondag.

Tonight in the Drawing Launch Sequence Rien and Ron were listed on a 7th place for take off sunday.

Openingsceremonie / Openingceremony in Oberhausen15-09-2016

De 60ste editie van de Coupe Aéronautique Gordon Bennett is geopend in het bijzondere gebouw van de Gasometer in Oberhausen. De race zal beginnen op zondagvond 18 september 2016.

 

Gladbeck hosted a spectacular opening ceremony for the 60th Coupe Aéronautique Gordon Bennett in the Gasometer Oberhausen. The race will start on Sunday evening, 18 September 2016. 

Algemene Briefing / General Briefing15-09-2016

Bericht uit de Briefing...

Message from General Briefing:

 

Start is uitgesteld tot zondag 18 september...

Launch is delayed until sunday 18th of September...

Vertrek vanaf de Weijinksweg15-09-2016

Vanmorgen is het Nederlandse team met piloten Rien Jurg en Ron van Houten vertrokken vanaf de Weijinksweg 26 in Hengelo.

Na weken van voorbereidingen zijn ze er helemaal klaar voor. Vanmiddag zal de General Briefing meer duidelijkheid geven over de datum en het tijdstip waarop gestart gaat worden. We houden jullie op de hoogte!

Vanaf het moment dat de Festo flyer is opgestegen zullen Rien Jurg en Ron van Houten ons regelmatig van updates voorzien.

Live verslag van Rien Jurg en Ron van Houten01-08-2016

Vanaf het moment dat de Festo flyer is opgestegen zullen Rien Jurg en Ron van Houten ons regelmatig van updates voorzien. We zullen deze berichtgeving ook op de website communiceren zodat iedereen op de hoogte kan blijven van deze bijzondere competitie.

 Volg hier vanaf de geplande startdatum, 16 september aanstaande het live verslag van Rien en Ron.

Over Gordon Bennett

Coupe Aéronautique Gordon Bennett
FAI World Lond Distance Gas Balloon Championship

De Gordon Bennett Cup wordt in principe jaarlijks gevaren. De eerste vond plaats in 1906 en wordt sindsdien gezien als officieus wereldkampioenschap. Vanaf 16 september zal er door 24 gasballonnen uit 12 verschillende landen geracet worden om deze eretitel. Nederlands' enige operationele gasballon, de Festo Flyer, is weer van de partij. De winnaar van de Gordon Bennett Cup is degene die de langste afstand weet af te leggen zonder tussenlandingen te maken. Bij wijze van prijs mag de winnaar de volgende editie in zijn of haar thuisland organiseren. De concurrentie is pittig, Zwitserland, Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten zijn door hun jarenlange ervaring een geduchte tegenstander.

Technologische ontwikkelingen spelen bij alle teams een belangrijke rol. Het Nederlandse team vaart echter als enige met een opblaasbare mand, dit biedt meer comfort en kan zodoende het uithoudingsvermogen sterk verhogen.

Piloten

Rien Jurg

Rien maakte zijn eerste ballonvaart in 1977. Sinds 1983 heeft Rien zijn eigen ballonvaartbedrijf en heeft op vele bijzondere plaatsen in de wereld ballon gevaren. In 1986 steeg Rien als eerste Nederlandse ballonvaarder op in India. Bijzondere herinneringen bewaart hij aan de ontmoeting met premier Ghandi. Ook in Japan maakte Rien prachtige ballonvaarten, waaronder een vaart over Mount Fiji. Één van de meest bijzondere locaties is vanaf het rode plein in Moskou.

Naast zijn heteluchtballon brevet heeft Rien een gasballon brevet. Rien kijkt enorm uit naar zijn deelname aan de Gordon Bennett race. De eerste deelname van Rien was in 1995. Hij omschrijft de Gordon Bennett als één van de meest toonaangevende ballonsport evenementen in de wereld. Het concept is simpel, de winnaar legt de langste afstand af vanaf de startlocatie.

Rien hoopt op een mooie, maar uiteraard ook veilige race.

Ron van Houten

Ron is sinds 1985 werkzaam voor de KLM als gezagvoerder op B747-400 en is tevens Senior instructeur op dit type.

De eerste kennismaking met ballonvaren vond plaats in 1984. In dat jaar werd Ron deel van het team, geleid door Rien Jurg om voor Cameron Balloons in Bristol een door hun gefabriceerde prototype Rosière ballon te testen. Later werd deze ballon doorontwikkeld voor lange afstands/duur vaarten, uiteindelijk resulterend in de “round the world attempts/flights” door mannen als Bertrand Picard, Richard Branson en Steve Fosset.

Zelf begon ik met hetelucht ballonvaren in 1990. Sindsdien heb ik 750 uren gelogd op vele soorten en maten ballonnen alsmede special shapes, waar ook Ron op vele prachtige plekken buiten Nederland en zelfs buiten Europa heeft mogen ballonvaren.

Het gasballonvaren heeft Ron geleerd in 1994. Inmiddels heb hij ongeveer 400 uur gevaren waarvan 90% samen met Rien in een “bakje”. Samen met Rien heeft Ron vanaf 1995 voor Nederland in vele Gordon Bennett Races meegedaan. Ron beschouwt het als een voorrecht om deze bijzondere, uitdagende maar vooral prachtige vorm van luchtsport te mogen beoefenen."

Na een aantal jaren niet te hebben meegedaan in gasballon races kijken ze beiden reikhalzend uit naar de komende Gordon Bennett Balloon Race vanuit Gladbeck, Duitsland.

De klasseringen van Rien en Ron:

Beste klasseringen waren een 2e plaats en twee 3e plaatsen. Tevens hebben ze meegedaan in de American Gas Challenge en de World Air Games in Spanje (2e plaats). In 2001 hebben Rien en Ron het Nederlandse duurrecord gevestigd van 68 uur en 22 minuten.

Historie

Historie van de Gordon Bennett-race
In de beginjaren van deze eeuw was het gasballonracen één van de meest spectaculaire manieren van sport. Dit inspireerde de Amerikaanse tijdschriftuitgever Gordon Bennett om in 1906 een race uit te schrijven met als doel een zo lang mogelijke afstand af te leggen. Deze afstand werd in een rechte lijn gemeten vanaf het begin van de vaart tot aan de plaats van landing. Tijd die in de lucht wordt doorgebracht en de totaal gevlogen afstand waren niet relevant. Nadat in 1938 de laatste GB-race werd gevaren, pikten in de jaren '70 een aantal enthousiastelingen het idee weer op. In 1979 werd vanuit Long Beach, Californië. weer de eerste na-oorlogse race om de Coupe Gordon Bennett gevaren.

Vandaag de dag is het de meest prestigieuze race voor gasballonnen ter wereld. De regels zijn nog steeds hetzelfde, de enige eis die nu gesteld wordt is dat de ballonnen niet groter zijn dan 1.000 m3. De 60ste editie van de race zal, als het weer het toelaat, in de avond van 16 september 2016 van start gaan en zal ongeveer zo'n twee tot drie dagen duren. Maar liefst 24 deelnemende equipes uit België, Duitsland, U.K., Zwitserland, Frankrijk, U.S.A. en Nederland zullen gaan strijden om de eer. Er wordt gestart in Gladbeck, Duitsland. Waar de landing zal zijn is afhankelijk van wind en weer.

Editie 2016 is de elfde keer dat een Nederlands team deelneemt aan de race. In 1983 nam Nini Boesman aan de race deel samen met Gerrit Visscher. Sinds 1995 is de samenstelling dezelfde: Rien Jurg, Ron van Houten en de Festo Flyer, Neerlands enige operationele gasballon.

De resultaten van Rien en Ron tot nu toe

Jaar Start Landing Kilometers Duur
1995 Wil, Zwitserland Noord-Polen 800,00 44h.45m.
1996 Warstein, Duitsland Oost-Duitsland 350,00 16h.05m.
1997 Warstein, Duitsland Roemenië 1.782,20 45h.55m.
1998 Parijs, Frankrijk Afgelast vanwege slechte weersomstandigheden
1999 Albuquerque, U.S.A. Grosse Tete, LA 1.515,98 59h.12m.
2000 Saint-Hubert, België Matrei, Oostenrijk 623,00 46h.51m.
2001 Warstein, Duitsland Tatarastii de Ros, Roemenië 1.473,20 68h.22m.
2007 Brussel Gecancelled    
2010 Bristol, UK Perpignan, Frankrijk 1047.90 40h.10m.
2016 Gladbeck, Duitsland  Meurcourt, Frankrijk  423,70  17h.52m

Foto Galerij



Contact

© 2016 Dutch Gas Balloon Team - onderdeel van rienjurg.nl